Kisah benar berkaitan dengan tudung

3/24/2010 10:01:00 AM Edit This 0 Comments »
Assalamua'laikum....saya ingin berkongsi satu cerita yang saya dapat dari seorang sahabat dan dia juga mendapatkan cerita ini dari sahabat yang lain.Semoga ianya bermanfaat dan boleh dijadikn pengajaran buat kita semua InsyaAllah..



Dia bercerita mengenai kisah

adiknya dan membahasakan dirinya sebagai SAYA dalam ceritanya:
Adik saya seorang gadis

yang baru menginjak dewasa tetapi agak
kasar dan suka berkelakuan seperti
lelaki. Ketika usianya mencecah 17
tahun perkembangan tingkah lakunya
benar-benar membimbangkan ibu.


Dia sering membawa teman-teman
lelakinya pulang ke rumah. Situasi ini
menyebabkan ibu tidak senang tambahan
pula ibu merupakan guru al-Quran. Bagi
mengelakkan pergaulan yang terlalu
bebas, ibu telah meminta adik memakai
tudung. Permintaan ibu itu ditolaknya
sehingga seringkali berlaku
pertengkaran-pertengkaran kecil antara
mereka.

Pernah pada suatu masa, adiknya berkata
dengan suara yang agak keras, " cuba
mama tengok, jiran-jiran kita pun ada
yang anaknya pakai tudung, tapi
perangainya sama je macam orang yang
tak pakai tudung. Sampai kawan-kawan
ani kat sekolah, yang pakai tudung
pun selalu keluar dating dengan
boyfriend diorang, pegang-pegang tangan.

Ani ni, walaupun tak pakai tudung, tak
pernah buat macam tu!"

Pada satu hari ada jiran yang baru
pindah berhampiran rumah kami. Sebuah
keluarga yang mempunyai enam orang anak
yang masih kecil. Suaminya bernama Abu
khoiri, (nama sebenarnya siapa, tak
dapat dipastikan). Saya mengenalinya
sewaktu di masjid. Setelah beberapa
lama mereka tinggal berhampiran rumah
kami, timbul desas-desus mengenai
isteri Abu Khoiri yang tidak pernah
keluar rumah, hingga ada yang
menggelarnya si buta, bisu dan tuli.

Perkara ini telah sampai ke pengetahuan
adik.

Dia bertanya kepada saya, "abang, betul
ke orang yang baru pindah itu,
isterinya buta, bisu dan tuli?" Lalu
saya menjawab sambil lewa, "kalau nak
tau sangat, pergi rumah mereka, tanya
sendiri" Rupa-rupanya adik mengambil
serius kata-kata saya dan benar-benar
pergi ke rumah Abu Khoiri. Sekembalinya
dari rumah mereka, saya melihat
perubahan yang benar-benar mendadak
berlaku pada wajah adik. Wajahnya yang
tak pernah muram atau lesu menjadi
pucat lesi......entah apa yang dah
berlaku?

Namun, selang dua hari kemudian, dia
minta ibu buatkan tudung. Tudung yang
labuh. Adik pakai baju labuh......
lengan panjang pula tu...saya sendiri
jadi bingung..bingung campur syukur
kepada Allah SWT kerana saya melihat
perubahan yang ajaib..ya, saya kata kan
ajaib kerana dia berubah seratus
peratus!

Tiada lagi anak-anak muda atau teman-
temannya yang datang ke rumah
hanya untuk bercakap perkara-perkara
yang tidak tentu arah... saya lihat,
dia banyak merenung, banyak baca
majalah Islam (biasanya dia suka beli
majalah hiburan), dan saya lihat
ibadahnya pun melebihi saya
sendiri..tak ketinggalan tahajudnya,
baca Qur'annya, solat sunat nya..dan
yang lebih menakjubkan lagi, bila kawan-
kawan saya datang, dia menundukkan
pandangan..Segala puji bagi Engkau
wahai Allah, jerit hati saya..

Tidak lama kemudian, saya mendapat
panggilan untuk bekerja di kalimantan,
kerja di satu perusahaan minyak CALTEX.
Dua bulan saya bekerja di sana, saya
mendapat khabar bahawa adik sakit tenat
hingga ibu memanggil saya pulang ke
rumah (rumah saya di Madiun). Dalam
perjalanan, saya tak henti-henti berdoa
kepada Allah SWT agar adik diberi
kesembuhan, hanya itu yang mampu saya
usahakan.

Ketika saya sampai di rumah..didepan
pintu sudah ramai orang..hati berdebar-
debar, tak dapat ditahan.....saya
berlari masuk ke dalam rumah..saya
lihat ibu menangis .. saya segera
menghampiri ibu lantas
memeluknya........dalam esak tangisnya
ibu memberitahu, "Dhi, adik boleh
mengucapkan kalimat Syahadah diakhir
hidupnya"..air mata ini tak dapat
ditahan lagi...

Setelah selesai upacara pengkebumian
dan lain-lainnya, saya masuk ke bilik
adik. Saya lihat di atas mejanya
terletak sebuah diari. Diari yang
selalu adik tulis. Diari tempat adik
menghabiskan waktunya sebelum tidur
semasa hayatnya. Kemudian diari itu
saya buka sehelai demi sehelai...hingga
sampai pada satu halaman yang
menguak misteri dan pertanyaan yang
selalu timbul di hati ini. Perubahan
yang terjadi ketika adik baru pulang
dari rumah Abu khoiri..disitu tertera
soal jawab antara adik dan isteri jiran
kami itu.

Butirannya seperti ini: Soaljawab (saya
lihat di lembaran itu terdapat banyak
bekas airmata)

Annisa: aku hairan, wajah wanita ini
cerah dan bersinar seperti
bidadari "mak cik.. wajah mak cik
sangat muda dan cantik"

Isteri jiranku:
Alhamdulillah ..sesungguhnya kecantikan
itu datang dari lubuk hati

Annisa: tapi mak cik kan dah ada anak
enam ..tapi masih kelihatan cantik??

Isteri jiranku:
Subhanallah..sesungguhnya keindahan itu
milik Allah SWT. Dan bila Allah SWT
berkehendak..siapakah yang boleh
menolaknya?

Annisa: Mak Cik..selama ini ibu saya
selalu menyuruh saya memakai
tudung..tapi saya selalu menolak kerana
saya rasa tak ada masalah kalau saya
tak pakai tudung asalkan saya
berkelakuan baik.Saya tengok, banyak
wanita yang pakai tudung tapi
kelakuannya melebihi kami yang tak
pakai..sampaikan saya tak pernah rasa
nak pakai tudung.. pendapat makcik
bagaimana?

Isteri jiranku: Annisa, sesungguhnya
Allah SWT menjadikan seluruh tubuh
wanita ini perhiasan dari hujung rambut
hingga hujung kaki, segala sesuatu dari
tubuh kita yang terlihat oleh bukan
muhrim kita semuanya akan
dipertanggungjawabkan dihadapan Allah
SWT nanti dan tudung adalah
perlindungan untuk wanita ..

Annisa: tapi yang saya tengok, banyak
wanita bertudung yang kelakuannya tak
elok..

Isteri jiranku: Tudung hanyalah kain,
tapi hakikat atau makna disebalik
tudung itu sendiri yang harus kita
fahami...

Annisa: apakah hakikat tudung ?

Isteri jiranku : Hakikat tudung adalah
perlindungan zahir batin, lindungi mata
kamu dari memandang lelaki yang bukan
muhram kamu, lindungi lidah kamu dari
mengumpat orang dan bercakap perkara
yang sia-sia .. sentiasalah lazimi
lidah dengan zikir kepada Allah SWT,
lindungi telinga kamu dari mendengar
perkara yang mengundang mudharat baik
untuk dirimu mahupun masyarakat,
lindungi hidungmu dari mencium segala
yang berbau busuk, lindungi tangan-
tangan kamu dari berbuat sesuatu yang
tidak senonoh, lindungi kaki kamu dari
melangkah menuju maksiat, lindungi
fikiran kamu dari berfikir perkara yang
mengundang syaitan untuk memperdayai
nafsu kamu, lindungi hati kamu dari
sesuatu selain Allah SWT, bila kamu
sudah biasa, maka tudung yang kamu
pakai akan menyinari hati kamu.. itulah
hakikat tudung..

Annisa: mak cik, sekarang saya sudah
jelas tentang erti tudung... mudah
mudahan saya mampu pakai tudung.

Tapi, macam mana saya nak buat semua tu?

Isteri jiranku: Duhai nisa, bila kamu
memakai tudung, itulah kurniaan dan
rahmat yang datang dari Allah SWT yang
Maha Pemberi Rahmat , bila kamu
mensyukuri rahmat itu, kamu akan diberi
kekuatan untuk melaksanakan amalan-
amalan 'tudung' hingga mencapai
kesempurnaan yang diinginkan Allah SWT.
Duhai nisa .ingatlah akan satu hari
dimana seluruh manusia akan
dibangkitkan..ketika ditiup sangkakala
yang kedua, .pada saat roh-roh manusia
seperti anai-anai yang bertebaran dan
dikumpulkan dalam satu padang yang
tiada batas, yang tanahnya dari logam
yang panas, tiada rumput mahupun
tumbuhan, ketika tujuh matahari
didekatkan di atas kepala kita namun
keadaan gelap gelita, ketika seluruh
manusia ketakutan, ketika ibu tidak
mempedulikan anaknya, anak tidak
mempedulikan ibunya, sanak-saudara
tidak kenal satu sama lain lagi, antara
satu sama lain boleh menjadi musuh
lantaran satu kebaikan lebih berharga
dari segala sesuatu yang ada di alam
ini, ketika manusia berbaris dengan
barisan yang panjang dan masing masing
hanya mempedulikan nasib dirinya, dan
pada saat itu ada yang berpeluh kerana
rasa takut yang luar biasa hingga
tenggelam dirinya akibat peluh yang
banyak, dan bermacam macam rupa-rupa
bentuk manusia yang tergantung
amalannya, ada yang melihat ketika
hidupnya namun buta ketika
dibangkitkan, ada yang berbentuk
seperti haiwan, ada yang berbentuk
seperti syaitan, semuanya
menangis..menangis kerana hari itu
Allah SWT murka.. belum pernah Allah
SWT murka sebelum dan sesudah hari
itu.Hingga ribuan tahun manusia
dibiarkan Allah SWT dipadang mahsyar
yang panas membara hinggalah sampai ke
Timbangan Mizan. Hari itulah dipanggil
hari Hisab..Duhai Annisa, bila kita
tidak berusaha untuk beramal pada hari
ini, entah dengan apa nanti kita akan
menjawab bila kita ditanya oleh Yang
Maha Perkasa, Yang Maha Besar, Yang
Maha Kuat, Yang Maha Agung. . . .Allah
SWT. Sampai di sini sahaja kisah itu
saya baca kerana di sini tulisannya
terhenti dan saya lihat banyak titisan
airmata yang jatuh dari pelupuk
matanya..

Subhanallah ...

Saya selak halaman berikutnya dan saya
lihat tertera tulisan kecil dibawah
tulisan itu "buta, tuli dan bisu.."
wanita yang tidak pernah melihat lelaki
selain muhrimnya, wanita yang tidak
pernah mahu mendengar perkara yang
dapat mengundang murka Allah SWT,
wanita tidak pernah berbicara ghibah
dan segala sesuatu yang mengundang dosa
dan sia sia.. "Tak tahan airmata ini
pun jatuh". Semoga Allah SWT menerima
adikku disisinya.. Amin..Subhanallah

saya harap cerita ini boleh menjadi
iktibar bagi kita semua.

0 comments:

Solat itu senang!!

Anda Tak tahu solat?
Jangan malu Sila klik pada Gambar untuk melihat animasi solat yang ringkas beserta audio bacaan yang mudah difahami!


motivation quote

cnet review

Generating the true "Ukhuwwah"

love palestine banner

FREE PALESTINE